Neda Jucytė, Veterinarijos studijų programos II kurso studentė. Erasmus+ programos studijos Polytechnic Institute of Portalegre, Portugalijoje.
Šiais metais (2024 m. pavasario semestre) turėjau nuostabią galimybę studijuoti Portugalijoje, Elvas miestelyje, turbūt vienoje iš gražiausių vietų, kuriose esu buvusi. Studijuodama Portugalijoje ne tik pamačiau daug įspūdingų vaizdų, susipažinau su kitokia kultūra, bet taip pat įgijau daug neįkainojamos patirties įvairiose srityse.
Studijų metu buvo nemažai praktikos veterinarijos srityje. Teko vykti į ūkius, atlikti tyrimus laboratorijoje ir veterinarijos klinikoje, asistuoti operacinėje bei savanoriauti prieglaudoje. Turbūt viena įdomiausių ir mano mėgstamiausių patirčių buvo egzotinių gyvūnų paskaitos, kuriose turėjau galimybę dar labiau pažinti egzotinius gyvūnus. Sužinojau apie jų priežiūrą, gydymą ir elgseną, kas labai praplėtė mano žinias veterinarijos srityje.
Gyvenimas Portugalijoje taip pat buvo puikus. Nors studijuoti ir nebuvo lengva, laikas praleistas paskaitose ir laisvalaikiu buvo labai įdomus. Draugiški kursiokai ir dėstytojai buvo malonūs ir visuomet pasiruošę padėti. Vietiniai žmonės taip pat buvo labai svetingi, o miestelio atmosfera – rami ir jauki.
Be studijų taip pat turėjau progą keliauti po Portugaliją ir aplankyti daug gražių vietų. Aplankiau nuostabius paplūdimius, sostinę ir joje esantį okeanariumą, net teko pabuvoti Ispanijoje. Tai buvo neįkainojama patirtis, kuri ne tik praturtino mano akademines žinias, bet ir suteikė daug asmeninio augimo.
Erasmus+ mobilumo programa man suteikė galimybę praplėsti savo akiratį, susipažinti su naujais žmonėmis ir kultūromis, taip pat įgauti naujų įgūdžių ir žinių, kurie bus naudingi ateityje. Esu be galo dėkinga už šią patirtį ir tikiu, kad ji ilgai išliks mano atmintyje.
Gabija Virvilaitė, Veterinarijos studijų programos II kurso studentė. Erasmus+ programos studijos Polytechnic Institute of Portalegre, Portugalijoje.
Antro kurso pavasario semestre studijavau Elvas mieste, Portugalijoje. Studijų metu vyko paskaitos apie diagnostikos metodus, fiziologiją, higieną ir estetiką, histologiją ir citologiją, mikrobiologiją ir imunologiją bei verslą.
Visos teorinės paskaitos vyko portugalų kalba, išskyrus teorines paskaitas apie diagnostikos metodus, kurios vyko anglų kalba. Praktines mikrobiologijos kartu su imunologija, citologijos kartu su histologija, diagnostikos metodų, higienos ir estetikos paskaitas dėstytojai man aiškino atskirai anglų kalba. Mokymasis buvo sudėtingas, nes daugumos dalykų paskaitų medžiagą turėjau versti pati. Nepaisant gana gerų anglų kalbos žinių, mokytis ne gimtąja kalba buvo gana sunku.
Kai prisitaikiau prie šio mokymosi metodo, mano rezultatai pagerėjo, tačiau pirmieji mėnesiai buvo labai sunkūs. Dėstytojai mane labai palaikė, visada noriai padėdavo išspręsti bet kokius nesusipratimus.
Dauguma mano bendraklasių buvo draugiški, tik keli nebuvo labai atviri bendravimui su užsieniečiais. Pati mokykla buvo graži ir unikali, su moderniomis laboratorijomis ir įranga. Per praktinius užsiėmimus atlikdavome įvairius eksperimentus, įskaitant grybų ir mikrobų auginimą.
Susidūriau su citologijos ir fiziologijos sunkumais. Suprasti šiuos dalykus anglų kalba man buvo ypač sudėtinga, todėl, nepaisant visų pastangų, fiziologijos išlaikyti nepavyko. Labiausiai man padėjo Elvira, Jacinto, Tania ir Manuela.
Verslo paskaitose rengėme grupinį projektą, kuriame kūrėme naminių gyvūnėlių kavinės verslo planą – tai buvo puiki mokymosi patirtis.
Bendrabutis taip pat buvo geras. Šį semestrą turėjau tris kambario drauges, su kuriomis puikiai sutariau. Susiradau daug naujų draugų ir aplankiau tokius gražius miestus kaip Lisabona, Portas ir Lagosas. Daugelis bendrabučio ir mokyklos darbuotojų nekalbėjo angliškai, tačiau mums pavyko efektyviai susikalbėti naudojantis „Google“ vertėju.
Portugalijoje aplankiau daug bažnyčių, muziejų, akvariumų ir istorinio paveldo objektų. Taip pat paragavau jų tradicinių patiekalų – tai buvo maloni patirtis.
Erasmus+ programos stipendijos nepakako visoms išlaidoms padengti, nes skrydžio bilietai, maistas ir pragyvenimo išlaidos buvo brangios. Vis dėlto turėjau išties nuostabios patirties, atradau gražią šalį, susiradau gerų draugų ir sužinojau naujų dalykų. Ateityje tikrai dalyvaučiau dar kartą.
Augustė Čiuželytė, Veterinarijos studijų programos II kurso studentė. Erasmus+ studijos Polytechnic institute of Portalegre Portugalijoje.
Erasmus+ studijos yra puiki galimybė praplėsti savo akiratį bei įgyti naujų žinių. Prieš išvykstant studijuoti į Portugaliją kilo daug abejonių ir baimių, tačiau nuvykus pamačiau nuostabius gamtos vaizdus, kitokią kultūrą ir draugiškus miestelio gyventojus. Studijų metu įgijau daug praktikos, kuri pravers siekiant užtikrintumo veterinarijos felčerio srityje.
Studijų pradžioje buvo gana sunku susiorientuoti, bet kurso draugai buvo draugiški ir nukreipdavo tinkama linkme. Erasmus+ programos studentės buvome tik dvi, todėl teoriją teko mokytis savarankiškai. Taip pat ne visi dėstytojai kalbėjo anglų kalba, bet tai nesutrukdė išmokti jų mokomo dalyko. Praktinių paskaitų metu viskas buvo dėstoma labai vaizdžiai ir išsamiai, vykome į ūkius, daug laiko praleidome nekropsijos kabinete bei laboratorijoje. Tai buvo puiki patirtis išbandyti savo galimybes, nes daugelio dalykų anksčiau nebūčiau turėjusi drąsos išbandyti. Taip pat turėjau progą iš arčiau susipažinti su egzotiniais gyvūnais ir jų priežiūra.
Viską apibendrinant tai buvo neįkainojama patirtis, kurią atsiminsiu visą gyvenimą. Šių studijų metu gavau ne tik patirtį ar teorines žinias, bet taip pat susipažinimą su kitos šalies kultūra, kalba ir daug gyvenimiškų pamokų. Be galo džiaugiuosi, kad išbandžiau Erasmus+ programos studijas, taip pat labai skatinu kitus studentus nepabijoti keliauti ir savo studijas paversti dar labiau įsimintinomis.
Kastė Mikulėnaitė, Agroverslo technologijų II kurso studentė. Erasmus+ mobilumo programos praktika Danijoje, Taastrup miestelyje, vertikaliame ūkyje „Nordic Harvest“
Tai inovatyvus, aplinką tausojantis ūkis, galintis užauginti 200 kartų daugiau produkcijos nei tradiciniai ūkiai. Salotos ir žolelės yra auginamos hidroponiškai ištisus metus 14-kos aukštų stelažuose, pasitelkiant LED šviesas. Nėra naudojami jokie pesticidai, nes augalai auga ypač sandarioje patalpoje ir visos sėklos yra patikrinamos laboratorijoje prieš naudojimą, kad neplatintų jokių patogenų. Be produkcijos auginimo, ūkis taip pat didelį dėmesį skiria tyrimams, kurie didintų augalų produktyvumą.
Pirmąsias mano praktikos savaites sudarė susipažinimas su komandos nariais, vertikaliu ūkininkavimu, hidroponikos sistema, ūkio logistika ir mokymasis atlikti kasdienius darbus. Po pradinio susipažinimo laikotarpio praktiką sudarė darbas su techninės pagalbos komanda, kuri dirba dviejose pagrindinėse srityse: augalininkystėje (vandens, šviesos, kenkėjų ir ligų kontrolė) ir tyrimuose (pvz., naujų augalų bandymai, esamų procesų tobulinimas).
Praktikoje mano užduotys buvo šios: vandens parametrų stebėjimas ir reguliavimas; šviesos stebėjimas ir reguliavimas; duomenų apie augalų daigumą, aukštį, kenkėjus ir ligas rinkimas; duomenų rinkimas tyrimams; produktų galiojimo laiko vertinimas; žirklinio keltuvo vairavimas. Taip pat teko dalyvauti nuimant ir pakuojant derlių, padėti laboratorijos komandai atlikti sėklų tinkamumo tyrimus.
Įgudus ūkio darbuose man buvo suteikta galimybė sugalvoti ir atlikti savo tyrimą pasirinktai naujai augalo veislei, parašyti ataskaitą ir pristatyti rezultatus ūkio nariams.
Ši praktika buvo neįtikėtina galimybė praplėsti profesinį akiratį, susipažinti su hidroponika, vertikaliu ūkininkavimu, inovatyviomis idėjomis ir nuostabiais žmonėmis. Visi mano komandos nariai buvo neabejingi ūkio idėjai ir tikslams, mane priėmė šiltai, netausojo savo laiko mokydami ir kantriai atsakinėdami į visus mano klausimus. Praktikos pabaigoje jaučiausi pilnaverčiu komandos nariu, gebėjau savarankiškai atlikti man patikėtas užduotis ir prisiimti už jas atsakomybę. Su artimiausiais bendradarbiais taip pat ne kartą organizavome susibūrimus po darbų, kurie praturtino mano vasarą Danijoje linksmybėmis, juoku ir draugais, dėl kurių jau norisi sugrįžti.
Praktikos vietoje ūkyje kiekvieną dieną gavau sočius pietus, tad maistui daug išlaidų nereikėjo. Prekybos centruose maisto kainos labai panašios į kainas Lietuvoje. Tačiau viešo transporto kainos daug didesnės, tad Danijoje reikėtų iš anksto apgalvoti atstumą ir transportą tarp praktikos ir gyvenamosios vietos. Mano kasdieninis transportas buvo dviratis, kurį išsinuomojau su Swapfiets dviračių prenumeratos paslauga.
Pilnai į Danijos kultūrą nepasinėriau, nes be kelių danų, praktikos ūkio komandą sudarė labai margas tarptautinis kolektyvas nuo Brazilijos, Portugalijos, Italijos ir Vokietijos iki Malaizijos, Taivano ir Filipinų. Tai buvo puiki galimybė pažinti daugybę skirtingų žmonių, bei palengvinti mano integraciją ūkyje. Kopenhaga yra smagus studentiškas miestas, su daugybe istorinių objektų, pramogų vietų ir paplūdimių, kur visuomet galima turiningai praleisti laisvą laiką. Didžiausią įspūdį man paliko gerai išvystyta dviračių takų infrastruktūra bei žmonių įpročiai pasirinkti dviratį kaip kasdienį transportą. Labai tikiuosi, kad ir Lietuvoje bus pasiektas toks dviračių infrastruktūros lygis.
Esu labai dėkinga savo kolegijai, priimančiajam ūkiui bei Erasmus+ programai už šią nepamirštamą galimybę. Linkiu visiems studentams pasiryžti ir praturtinti savo mokymąsi praktikos kitoje šalyje patirtimi!
Miglė Balsytė, Aušrinė Žitkutė, Veterinarijos studijų programos III kurso studentės. Erasmus+ mobilumo programos praktika Veterinarijos klinikoje „Centro Veterinario Corrales“, Ispanijoje.
Tai buvo antras kartas, kai dalyvavau Erasmus+ programoje, kuri manęs tikrai nenuvylė. Pirmą kartą pasirinkus studijas ir grįžus į gimtąją šalį su daugiau žinių bei pakankamai įsimintinų draugysčių, nusprendžiau šiais metais išbandyti vasaros praktiką. Tai neabejotinai buvo kitokia patirtis nei ankstesnė, nes šį kartą išvykau praktikai Ispanijoje su grupės drauge.
Apie šią kliniką sužinojau iš kitų žmonių, jau dalyvavusių Erasmus+ programoje ir rekomendavusių pabandyti ir man. Tai maža klinika mažame Huelvos miestelyje. Lyginant su Lietuva darbiniu požiūriu buvo visiškai priešingai, tad teko patirti ir išmokti naujų dalykų. Mus pasitiko du malonūs savininkai, kurie padarė viską, kad mus pamokytų, nepaisant kalbos barjero. Iš pradžių buvo gana sunku, nes nemokėjome ispanų kalbos ir jie beveik nekalbėjo angliškai, bet po kurio laiko mums pavyko geriau vienas kitą suprasti. Buvo įdomu pamatyti, kaip svečioje šalyje dirba veterinarai ir smagu grįžti su naujų žinių bagažu. Kita vertus, nepaisant mūsų praktikos, turėjome daug laiko šalies pažinimui ir daug sužinojome apie Ispanijos kultūrą. Ispanija – didelė šalis, verta bent kartą aplankyti kiekvieną miestą. Net jei karštis kartais buvo nepakeliamas, jis netrukdė grožėtis daugybe istorinių vietų. Kaip visada, turėjome galimybę susipažinti su naujais žmonėmis, kurie mums paliko tik gerus įspūdžius, su kuriais planuojame palaikyti ryšį ateityje.
Apibendrinant, rekomenduoju visiems išbandyti Erasmus+ programą, nes ji palieka daug nuostabių prisiminimų, kurie turės įtakos jūsų ateičiai. Galimybė dar kartą patirti Erasmus+ programą man paliko naujų prisiminimų.
Kraštovaizdžio dizaino studijų programos II kurso studentai Klaudija Vaicekauskaitė, Morta Šlapikaitė, Monika Šabrinskaitė ir Tomas Vinskas atliko dviejų mėnesių praktiką pagal Erasmus + mainų programą „Karaliaus Mihajaus I – ojo „ iš Timišoaros Gyvybės mokslų universitete (University of Life Sciences „King Mihai I“ from Timisoara), Rumunijoje.
Atvykus į miestą mus pasitiko viena iš studenčių ir aprodė mūsų gyvenamą vietą, papasakojo apie miestą ir palinkėjo sėkmės! Pirmomis dienomis buvome supažindinami su universiteto studentais, dėstytojais, profesoriais ir kitais asmenimis, taip pat mus supažindino ir su praktikos vieta, užduotimis kurias atliksime. Praktikos metu atlikome daug skirtingų užduočių. Vienos pagrindinių užduočių buvo augalų priežiūra. Atlikome nemažai persodinimų, teko ravėti piktžoles bei panaikinti kitus nepageidaujamus objektus gėlynuose. Turėjome galimybę pamatyti kaip yra įrenginėjama laistymo sistema, susipažinti su jos ypatybėmis. Taip pat sudarėme augalų kompozicijas privataus nuosavo namo kieme. Viduryje šios praktikos (praėjus mėnesiui), turėjome savaitės trukmės projektą su Belgijos bei Rumunijos studentais bei dėstytojais. Iš viso buvo virš 30 dalyvių iš šių trijų šalių. Visi mes dirbome vieno tikslo link – padaryti parko rekonstrukcijos, patobulinimo projektą šalia Timišoaros centro esančiam parkui. Buvome suskirstyti į 5 komandas, visos komandos buvo mišrios ir turėjo skirtingų šalių piliečius. Paskutinę projekto dieną pristatėme savo darbus, pateikėme pasiūlymus, pasidalinome savo mintimis vieni su kitais ir gale dienos atšventėme šio šaunaus projekto pabaigą . Taip pat reikia nepamiršti, kad praktikos metu, dėl mūsų pačių studentų iniciatyvos, buvome pakviesti sudalyvauti ir keletoje kitų užsiėmimų, nesusijusių tiesiogiai su mūsų praktika. Vykome į darželį ir su vaikais vykdėme jų vazoninių augalų persodinimą bei dauginimą. Vaikams tai labai patiko, kaip ir mums. Sekantis užsiėmimas buvo Prancūzijos ambasadoje. Tai buvo vaikų savaitė ir jos metu turėjome knygų skirtukų gamybos dirbtuves. Vaikams padėjome sukurti jų svajonių knygų skirtukus. Buvome labai sužavėti jų kūrybiškumu.
Jeigu atsiliepiant trumpai ir aiškiai – patirtis bei atsiminimai, kuriuos galima gauti išvykus į kitą šalį su Erasmus+ programa yra neįkainojami. Daug naujų įgūdžių, žinių apie augalų priežiūrą, pačius augalus ir specialybę. Puiki galimybė pažinti kitą šalį ir rasti laiko pakeliauti joje, susipažinti su daug naujų žmonių!
Dovilė Timukaitė, Agroverslo technologijų studijų programos II kurso studentė.
Erasmus+ mobilumo programos praktika Ingo Stoll ūkyje, Vokietija.
Atlikau Erasmus+ mobilumo programos profesinės veiklos praktiką Vokietijoje, Lindholz kaime, Ingo Stoll avių ūkyje. Kadangi esu iš miesto, dirbti gyvulių ūkyje man buvo didžiulis iššūkis, nes niekada neturėjau panašios patirties. Supratau, kad darbui ūkyje reikia tiek fizinio, tiek emocinio stiprumo. Ši programa ne tik man tai parodė, bet tą ir suteikė. Buvo sunku pirmąją savaitę, ypač emociškai, dėl silpnų gyvūnėlių, jų ligų, blogų savijautų, netgi mirčių, nes, deja, bet kaip ir teigia Darvino teorija ( angl. Darwin theory) – išlieka tik stipriausi. Tačiau po kurio laiko su tuo susitaikiau, supratau, kad vis dėlto ne taip ir lengvai esu palaužiama. Taip pat susidūriau ir su kitokias iššūkiais, pvz. ėriavimusi. Trumpai tariant – avių gimdymo priėmimu. Man tai buvo nauja patirtis ir niekada nebūčiau pagalvojusi, jog galiu tai padaryti, o tuo labiau, kad iš vis kažkada gyvenime man teks su tuo susidurti. Ne kartą galvojau ir mąsčiau apie tai, kaip aš galėjau tai „atlaikyti“, kartojau sau „Aš nežinojau, kad esu šaltesnių nervų“, nes prieš šį mobilumą būčiau turbūt numojus ranka ir sau pasakius, kad nesugebėčiau to padaryti ir apalpčiau. Tačiau supratau, kad verta buvo čia atvykti ne tik dėl naujų patirčių bei naujų teorinių žinių kaupimo, bet ir savo jėgų išbandymo.
Papasakoti galėčiau tikrai labai daug, bet norėčiau paminėti svarbiausia dalyką. Aš šios savo gyvenimo dalies niekada neužmiršiu. Kaip ir minėjau, gavau ne tik patirtį, teorines žinias, bet taip pat ir susipažinau su šalies kultūra, kalba, žmonėmis, o tai yra dalis to, koks aš žmogus esu šiandien. Todėl esu be galo dėkinga už šią progą ir drąsiai galiu teigti, kad dalyvauti Erasmus+ programoje tikrai verta.
Kotryna Ugnė Tamošaitytė, Barbora Valeckaitė, Maisto technologijos II kurso studentės.
Erasmus+ programos studijos Polytechnic Institute of Beja, Portugalijoje.
Nuvykusios su Barbora rugsėjo mėnesį į Bežos miestelį Portugalijoje pradėjome naują gyvenimo etapą. Portugalijoje daug šilčiau, negu Lietuvoje, tad rugsėjo pabaigoje dar kepino saulė. Įvadinės savaitės metu buvome supažindintos su miesto istorija, instituto teritorija ir pagrindinėmis patalpomis.
Erasmus+ mobilumo programos studijoms rudens semestre buvo atvykę apie 50 studentų iš skirtingų pasaulio kraštų: kaimyninės Lenkijos, Ukrainos, Balkanų šalių, Mozambiko ir Brazilijos. Teko ne tik įprasti gyventi kitame Europos krašte, bet ir susipažinti su daugeliu bendraamžių, kurie užaugo ir gyvena visai kitaip, nei mes – lietuviai.
Studijų metu atlikome labai daug laboratorinių darbų, gilinomės į maisto chemiją, gavome daug maisto chemijos praktinių žinių, taip pat įdomu buvo studijuoti anglų ir portugalų kalbomis, plečiant savo akiratį ne tik kalbose, bet ir kultūrose. Smagiausia, vis dėl to, buvo kursiokų ir kitų kursų studentų rengtos tarptautinės vakarienės – susirinkdavome vieni kitų butuose ir gamindavome savo nacionalinius patiekalus, ragaudavome įvairių patiekalų, žaisdavome žaidimus ir pasakodavome savo gyvenimo istorijas.
Nors studijos buvo intensyvios ir sunkios, išmokome daug naujų dalykų, susiradome draugų iš viso pasaulio ir pagyvenome saulėtoje Portugalijoje.
Kamilė Dovydaitytė, Veterinarijos studijų programos III kurso studentė.
Erasmus+ programos semestro studijos Slovak University of Agriculture in Nitra, Slovakija
Erasmus+ programoje dalyvavau nuo 2022 m. rugsėjo 19 d. iki 2023 m. sausio 31 d. ir tai buvo viena iš geriausių mano gyvenimo patirčių. Studijavau Slovakijos žemės ūkio universitete Nitroje su puikiais dėstytojais. Man asmeniškai labiausiai patiko dėstytojo Róbert Chlebo dėstomos “Beekeeping” paskaitos. Dėstytojas buvo nuostabus, neturiu jokių priekaištų jam. Turėjom keletą praktinių paskaitų, kurių metu apžiūrėjom bičių avilius, aptarėm medaus surinkimo technikas ir kt. Teorinių paskaitų metu Róbert Chlebo aiškiai pateikdavo informaciją ir sugebėdavo studentus visuomet ja sudominti.
Gyvenau universiteto paskirtame bendrabutyje, už kurį kas mėnesį mokėdavau 160 €. Kainos atžvilgiu, manau, bendrabutis buvo pakankamai geras. Kambariai buvo renovuoti, tvarkingi, tik virtuvę derėtų patobulinti. Neturėjome ten orkaitės, nei kur atsisėsti, nei stalo, kas šiek tiek sukėlė diskomfortą gaminant maistą.
Erasmus+ programos metu mes ne tik mokėmės, tačiau taip pat turėjome daug renginių bei studentų organizuojamų kelionių po Slovakiją bei aplinkines šalis. Slovakija kalnuota šalis, Nitroje galima rasti “Zobor” kalną, kuris yra netoli mūsų bendrabučių bei universiteto. Tai tapo viena iš lankomiausių Erasmus+ studentų vietų. Erasmus+ programos eigoje mes taip pat aplankėme Čekiją, Austriją, Lenkiją ir Vengriją. Prieš išvykstant studijuoti su Erasmus+ programa niekada nesidomėjau architektūra, tačiau aplankius šias šalis viskas pasikeitė ir nekantrauju aplankyti dar daugiau panašių šalių.
Apibendrinant, Erasmus+ programa buvo išties nuostabi patirtis, kurią norėčiau dar kartą pakartoti. Jos metu susipažinau su studentais iš įvairių šalių, tai padėjo praplėsti mano pasaulėžiūrą, pajausti skirtingas kultūras. Taip pat šios programos dėka jaučiuosi kur kas komfortabiliau bendraudama anglų kalba ir, turbūt, vienas didžiausių pliusų, kad buvo galimybė keliauti ir taip įveikti savo ilgai turėtą baimę.
Ieva Gruzdytė, Cheminės analizės studijų programos II kurso studentė.
Erasmus+ programos semestro studijos Tomas Bata University in Zlin, Čekijoje.
Kelias dienas prieš išvykimą į Čekiją, Zlin miestelį, abejojau savo sprendimais, jaučiau didžiulį jaudulį prieš didelę kelionę. Galiausiai atėjo kelionės diena, atvykau į Čekiją. Vykdama į Zlin pastebėjau vynuogynų laukus bei kalnus, kurie man sukėlė nuostabą. Būdama Zlin miestelyje jau antrąją dieną susiradau draugių, vakare su Pietų Korėjos Erasmus+ programos studentėmis susitikome Grahuruv prospekte. Kalbėjomės apie mūsų šalis, kalbą, studijas. Pirmieji įspūdžiai buvo geri. Bėgant laikui susipažinau su daugiau studentų, su jais tapome gerais draugais. Iš Čekijos „atsivežiau“ draugų iš Latvijos, Ukrainos, Pietų Korėjos, Kipro, Baltarusijos, Turkijos, Japonijos, Nigerijos, Italijos, Taivano, Prancūzijos ir Ispanijos. Esu labai laiminga turėdama tiek draugų iš įvairių šalių. Dėl to galiu dėkoti Erasmus+ programai ir Čekijai.
Studijos Tomas Bata universitete man patiko. Labai patiko mokytis bei praktikuotis šio universiteto laboratorijose. Darbas Tomas Bata universiteto laboratorijose buvo labai įdomus, o praktiniai darbai praplėtė mano teorines bei praktines žinias. Teorinės paskaitos buvo gan ilgos palyginus su Vilniaus kolegija, bet prie to aš greitai pripratau. Teorinės paskaitos buvo išsamios ir aiškios, dėstytojai anglų kalbą moka labai gerai, taip pat daugelis jų yra labai malonūs ir draugiški. Taikomosios spektroskopijos, mikrobiologijos, organinės chemijos laboratorijos, plastikų perdirbimo dėstytojai visada primins geriausius studijų laikus. Taip pat man patiko ir šio universiteto organizacija Erasmus Student Network Zlin (ESN Zlin) bei jų veikla. Jie organizuodavo keliones, vakarėlius ir renginius. Šios organizacijos dėka aplankiau nuostabaus grožio miestą Krokuvą bei Lednice kaimelį Čekijoje. Įsimintiniausias ESN Zlin organizuojamas renginys buvo šalių pristatymai. Šiame renginyje reikėjo pristatyti savo šalies kultūrą, kalbą, muziką, sportą, pagaminti tradicinių patiekalų. Kitos šalys taip pat pristatė savo, o renginio pabaigoje klausytojai išrenka šalį, kuri nugalėjo. Kartu su savo drauge pristatėme Lietuvą ir Lietuva buvo išrinkta laimėtoja. Be to, dalyvavau beveik visuose ESN Zlin organizuojamuose vakarėliuose ir renginiuose, juose buvo linksma ir įdomu.
Apibendrindama, norėčiau paraginti studentus dalyvauti Erasmus+ programoje. Ši programa man suteikė daug patirties, didesnį pasitikėjimą savimi ir savo žiniomis, drąsos, pagerinau savarankiškumo įgūdžius, gavau daug praktikos ir teorinių žinių. Esu laiminga, kad pasinaudojau šia puikia proga.
Erasmus+ programos praktika restorane Šveicarijoje
Esu Maisto technologijų studijų programos ketvirtojo kurso studentė Ramona Rubytė. Dviejų mėnesių Erasmus+ programos praktiką aš atlikau vokiškoje Šveicarijos dalyje įsikūrusiame kurorte „Seerose resort & Spa“. Jame yra dvi “Michelin” žvaigždes turintys restoranai su tailandietiška bei klasikine šveicariška virtuve. „Michelin“ žvaigždės yra aukščiausias Europos restoranų įvertinimas. Dvi „Michelin“ žvaigždės reiškia, kad restorano patiekalai yra puikūs, kiekvienas savitai ypatingas. Aš darbavausi restorane “Fine Dining Cocon” su 14 Gault &Millau įvertinimo punktų.
Šiame restorane gaminimo pagrindas yra „Fusion“ virtuvė. Čia labai svarbu apjungti idėjas, improvizuoti, būti kūrybiškam kuriant naujus patiekalus ir išbandant naujus derinius. Restorano meniu visada yra trijų – šešių patiekalų vakarienė, prie kurios patiekiami gurmaniški vynai.
Praktikos metu išmokau bei patobulinau:
- Naujų patiekalų kūrimo technologiją;
- Kūrybiškumą;
- Darbo pagal aukščiausias higienos normas įgūdžius;
- Komandinį darbą;
- Vokiečių bei anglų kalbos įgūdžius;
- Pažinau tailandietišką virtuvę bei šveicariškos virtuvės paslaptis;
- Produktų kokybės nustatymą bei kokybės išlaikymo standartus;
- Komunikaciją su kolegomis bei restorano svečiais;
- Savarankiškumą atliekant užduotis savarankiškai bei planuojant produkciją;
- Lankstumą, keičiant kolegas, kurie susirgo, greitai perimant jų poziciją, pareigas, receptūras vakarienės metu;
- Darbą su momentiniais užsakymais “A la Carte”;
- Darbą su molekuline virtuve bei kūrybiniais procesais joje.
Praktiką teko atlikti Kalėdinių bei Naujųjų Metų švenčių metu, kuomet buvo kuriami nauji patiekalai būtent švenčių tematika. Visas personalas man pasirodė labai motyvuotas bei kūrybingas, nebijantis ilgiau užtrukti darbe dėl nuostabaus rezultato.
Praktikos vietoje didžiausias dėmesys skiriamas jaunųjų talentų skatinimui. Potencialių darbuotojų pripažinimas, iššūkių kėlimas ir palaikymas yra Tina Halbeisen, „Hotelière“ ir „Seerose Resort & Spa“ šeimininkės kasdienio profesinio gyvenimo dalis. Anot jos, svarbu investuoti į darbuotojų palaikymą ir paaukštinimą, mokinių mokymą vidiniuose seminaruose, stiprinant jaunuosius talentus ir skatinant jų lyderystę.
Labai džiaugiuosi atlikusi praktiką tokio aušto lygio restorane, susipažinusi su šveicarų kultūra bei tailandietiško maisto paslaptimis.
Labai kviečiu visus studentus nebijoti iššūkių ir išnaudoti Erasmus+ mobilumo programos galimybes pasirenkant atlikti praktiką užsienio įmonėse. Tai puiki proga tobulėti ir parvežti naujų idėjų į savo šalį.
Ramona Rubytė, Maisto technologijos studijų programos IV kurso studentė
Maisto technologijos studijų programos III kurso studentė Juta Krupauskienė atliko Erasmus+ programos praktiką restoranuose Prancūzijoje
Dviejų mėnesių praktiką atlikau Pietų Prancūzijoje, gausiai turistų lankomame Eze miestelyje. Turėjau galimybę padirbėti vienam savininkui priklausančiuose trijuose restoranuose: ,,Villa d‘eze‘‘, ,,Mets Vins Chics‘‘ ir ,,Le Traiteur des Halles‘‘. Visų trijų restoranų koncepcija skiriasi, bet didžiąją praktikos dalį atlikau restorane ,,Villa d‘eze‘‘, tad apie jį papasakosiu plačiau.
Restoranas, įkurtas 2020 m., jame dirba 11 žmonių: 4 virtuvėje, 5 salėje, administratorius ir vairuotojas. Restorane dirba 2 šefai italai, tad yra kepamos ir picos, ir lazanijos. Per dieną pagaminama nuo 70 iki 100 patiekalų, iš kurių pusė yra pristatoma į namus.
Restorane vyrauja itališki produktai, visus receptus šefai kuria patys, produktus užsako tiesiogiai iš Italijos. Akcentuojamas tyras alyvuogių aliejus, picos padui gaminti tinkamiausi miltai, įvairūs sūriai (mozzarella, buffalo, permigiano, gorgonzola, pecorino), kumpiai (įvairių rūšių prosciutto), itališki makaronai. Meniu asortimente galime rasti įvairių kepsnių, salotų, burgerių, makaronų, picų, taip pat yra gaminama ir speciali itališka duona, kai duonos tešla sumaišoma su kumpiu, itališki ,,Grassini’’- pailgos, keptos kvietinių miltų lazdelės su prieskoniais ar pagardais. Visi patiekalai labai skanūs ir estetiški.
Turėjau nuostabią galimybę susipažinti su puikiais šefais, kurie dirbę puikiuose restoranuose ir turi didžiulį žinių bagažą, labai myli tai, ką daro. Visi darbuotojai noriai dalinosi žiniomis, mane mokė įvairiausių itališkų patiekalų, jų laikymo sąlygų. Noriu pabrėžti, kad restorane griežtai laikomasi higienos normų. Man pačiai patikėjo gaminti net sudėtingiausius patiekalus, leido viską bandyti pačiai, bet akylai stebėjo. Įgavau ne tik praktinės darbo patirties, bet ir pagilinau kalbos žinias, išmokau visus terminus, vartojamus restorane, prancūziškai, puikiai praleidau laiką.
Esu labai dėkinga už galimybę atlikti praktiką užsienyje. Savininkas liko patenkintas mano pagalba ir siūlė pasilikti dirbti jo restorane, o tai labai džiugina. Dar noriu paminėti, kad viename iš restoranų dirba dvi lietuvės šefės, kuriomis savininkas yra labai patenkintas. Jis pabrėžia jų darbštumą ir atsakingumą, mūsų tautybės darbuotojus labai vertina ir giria, o tai paglosto širdį. Labai kviečiu visus studentus keliauti, pamatyti skirtingas kultūras ir naujoves, praplėsti akiratį, mokytis kalbų ir į Lietuvą atsivežti naujų idėjų.
Lukas Tamašauskas, Cheminės analizės studijų programos II kurso studentas.
Erasmus+ programos dalinės studijos Tomas Bata University in Zlin, Čekijoje.
Ruošiantis vykti į Thomas Bata University Čekijoje kilo labai daug dvejonių, nerimo ir netgi galvojau nebevykti į studijas, tačiau apsigalvojau ir dėl to labai džiaugiuosi. Atvykus į Zlin miestą, po pirmosios įvadinės paskaitos prie manęs priėjo būrys ispanų ir pradėjo kalbinti. Iš karto supratau, kad visi ERASMUS programos studentai yra labai draugiški ir linkę bendrauti, nesvarbu, iš kur atvykę.
Bestudijuodamas sutikau labai įvairių studentų iš skirtingų šalių. Įgijau draugų iš Ispanijos, Portugalijos, Turkijos, Čekijos, Irako, Graikijos, Italijos, Prancūzijos, Rusijos, Moldovos, Kazachstano, Vietnamo, Belgijos ir kitų šalių. Labai tuo džiaugiuosi, nes visi kviečia aplankyti jų šalį, žadėjo mielai priimti į savo namus.
Studijų kokybė universitete yra tikrai puiki. Visi dėstytojai kalba angliškai, mėgsta pasinerti į diskusijas ne tik studijų tema. Vienas dalykas, kuris pasirodė keistas, yra tai, kad nėra tarpinių atsiskaitymų, o dalyko įvertinimas dažniausiai vyksta tik egzamino forma. Tik kai kuriems dalykams teko rašyti rašto darbą ar ruošti pristatymą. Tačiau, nors ir nėra tarpinių atsiskaitymų, dalykai išdėstomi aiškiai, suprantamai, na o mano studijų rezultatai mane džiugina, nes po Erasmus studijų parsivežiau 9,7 vidurkį. Labai patiko dirbti laboratorijose, nes jos yra labai pažangios, didelės, su naujausia įranga.
Laisvu laiku Zlin mieste ERASMUS atstovybė organizavo daug renginių. Pirmasis renginys, kuriame buvau, buvo 20 km. žygis. Čekijos gamta yra labai nuostabi, daug kalnų ir miškų, tai labai patiko. Kitas įdomus renginys, kuris vykdavo kas pora savaičių, buvo šalių pristatymai. Čia susitikdavo dviejų šalių atstovai, kurie parengdavo po prezentaciją, po jos vykdavo tradicinių patiekalų ragavimas, o vakaro pabaigoje būdavo išrenkama šalis nugalėtoja. Buvo labai įdomu sužinoti naujų dalykų apie tam tikras šalis ir paragauti jų tradicinio maisto. Laisvu laiku daug keliavau. Kadangi studentams traukiniai yra labai pigūs, aplankiau keletą Čekijos miestų – Prahą, Brno, Olomouc. Taip pat pasisvečiavau Vienoje bei Budapešte. Abu miestai paliko didelį įspūdį.
Apibendrinant noriu pasakyti, kad ši galimybė išvykti į ERASMUS studijas man buvo labai įsimintina patirtis, kurios tikrai nepamiršiu. Galbūt ateityje išvyksiu vėl, o dabar norėčiau visiems pasiūlyti, jei tik yra galimybė, vykti į mainų programą ir parsivežti daug gerų ir įsimintinų įspūdžių.
Kamilė Maračinskaitė, Veterinarijos studijų programos II kurso studentė
Erasmus+ programos praktika veterinarijos klinikoje „A. ALKIVIADES MEDVETS LTD“ Kipre
Šiais metais, nuo liepos 1 d. iki rugsėjo 1 d. atlikau praktiką Kipre, veterinarijos klinikoje esančioje Paralimnio mieste. Klinikoje sutikau draugišką kolektyvą, kuris buvo pasiruošęs atsakyti į visus kylančius klausimus ar padėti įvykdyti skirtas užduotis. Praktikos eigoje įgijau nemažai praktinių įgūdžių, kuriuos tikrai galėsiu panaudoti profesinėje srityje. Praktikos metu atlikau tokias procedūras kaip įvairių vaistų formų administravimas, gyvūnų paruošimas prieš operacijas, asistavimas operacijų metu, gyvūno priežiūra pooperaciniu laikotarpiu, gyvūnų fiksavimas, dantų apnašų valymas ultragarsiniu skaleriu ir kitas veterinarijos felčerio profesijai būdingas procedūras.
Kaip žinia, Kipre gyvena didelės populiacijos kačių, tai buvo viena iš priežasčių kodėl pasirinkau šią šalį. Na, ir atliekant praktiką supratau, kad didžioji dalis esamų pacientų yra benamės katės. Ši patirtis, tai yra darbas su namų neturinčiais gyvūnais taip pat suteikė papildomų žinių kaip reikėtų elgtis su agresyviais, streso veikiamais, benamiais/laukiniais gyvūnais.
Atlikus darbus klinikoje, turėjau nemažai laiko pažinti Kiprą. Ši šalis mane nustebino vietinių gyventojų svetingumu, neišpasakyto mėlio jūra, įdomia šalies istorija bei egzotiniais vaisiais.
Liubou Vinslovė, ištęstinių studijų Kraštovaizdžio dizaino studijų programos III kurso studentė.
Erasmus+ studijos Anhalt University of Applied Sciences Vokietijoje.
„Erasmus+“ studijas atlieku Bernburge Covid-19 pandemijos metu. Mano universitetas – Hochschule Anhalt – yra nedideliame miestelyje Rytų Vokietijoje, kuriame gyvena apie 30 tūkst. gyventojų. Galbūt dėl to, nors ir jautėsi pandemija, bet studijos vyko įprasta forma auditorijose iki gruodžio vidurio.
Studijuoju Kraštovaizdžio architektūros programą kartu su magistrantais. Studijų kalba – anglų. Labai pasisekė, kad pakliuvau į pirmą semestrą – studentai tik pradėję studijas, tad visi nauji, visi ieško savo darbo stiliaus. Studijos magistrantūroje reikalauja labai stiprios motyvacijos, dirbti tikrai reikia daug, bet tai suteikia didelių galimybių tobulėjimui.
Pandemijos metu bendri susitikimai su kitais studentais draudžiami, todėl atrodo, kad yra mažai galimybių susipažinti su naujais žmonėmis. Iš kitos pusės, bendrauti su grupiokais nedraudžiama, dėl to mūsų grupėje dominuoja laisva ir šeimyninė atmosfera. Visi padeda vieni kitiems, vaikščioja į svečius ir važinėja dviračiais. Nėra draudžiamos kelionės į kitus miestus visai dienai.
Gėlių mylėtojams šios studijos yra pasaka – universiteto teritorijoje yra daug bandomųjų sodų ir vyksta daug eksperimentų (pvz., vertikalus apželdinimas su kaktusais, baseinai su vandenį valančiais augalais ir kt.), apie kuriuos anksčiau skaičiau tik knygose. Studijuoju ir projektavimo dalykus, kurių metu kuriame realų parką Šiaurės Vokietijoje: bendraujame su miesto atstovais, gauname iš jų pastabų ir pasiūlymų. Labai gyvas ir realus prisilietimas prie profesijos.
Iki šiol iššūkį kelia rengti bendrą projektą tarptautinėje komandoje. Mes visi atvažiavome iš skirtingų šalių, su skirtingais kultūriniais įsitikinimais, kartais mums yra gražios net skirtingos spalvos. Nors šią patirtį randu kaip pačią sunkiausią, ji ir yra pati įdomiausia. Vis geriau ir geriau suprantu žmones iš kitų šalių, jų kultūrą, tikėjimus, gyvenimo filosofiją. Tai mane labai praturtina ne tik iš profesinės pusės, bet ir iš asmeninės.
Liubou Vinslovė, ZDI18 gr. studentė
Laura Zimblytė ir Gabija Ignatavičiūtė, Veterinarinės medicinos III kurso studentės
Erasmus+ absolventų praktikai nesutrukdė net pandemija
Sveiki, rašome Jums tiesiai iš Ispanijos ir norėjome pasidalinti įspūdžiais. Aš ir mano draugė Gabija vis dar tęsiame absolvento praktiką Huelvos mieste, dirbame Nexo Centros Veterinarios (Punta Umbría ir Huelva) klinikose. Praktiką atliekame dviejose klinikose ir kas savaitę vis pasikeičiame. Esame labai patenkintos, visi klinikų darbuotojai labai malonūs, įgavome daug naujų žinių, išmokome dar geriau ir laisviau šnekėti ispanų kalba, o oras tiesiog pasaka.
Mums labai pasisekė, nes pasirinkome kliniką, kur dirba geriausias šio regiono veterinaras Fausto Andres Funez ir jo dukra Rebeca. Išvykimo į Ispaniją dėka praktikoje turėjome galimybę labiau pažinti egzotinius gyvūnus, labiau įsigilinti į Ispanijoje vyraujančias erkių, blusų pernešamas ligas, jų gydymą ir prevenciją. Taip pat įgijome darbo laboratorijoje praktikos, mums leidžia atlikti visus galimus tyrimus. Stebėjome ir teko asistuoti netgi traumatologijos ir navikų šalinimo operacijose. Važiavome į namus kartu su veterinarijos gydytoju ir vakcinavome augintinius. Teko susidurti su gana sudėtingais atvejais, kai gyvūnui reikėjo suteikti pirmąją pagalbą.
Dabar šiek tiek situacija pasikeitė, nes atsirado apribojimų dėl covid-19 pandemijos, bet į praktiką mums eiti yra leidžiama, kol kas karantinas neįvestas, tad tikimės geriausio.
Tikrai nesigailime, kad išvažiavome ir dar toliau džiaugiamės Ispanija!
Lukas Norgilas, studijų programos Cheminė analizė II kurso studentas.
Erasmus+ studijos Tomas Bata University in Zlin, Čekijoje.
„Erasmus+“ programa yra pirmas žingsnis svarstantiems apie ateities studijas užsienyje. Studijuojant vos vieną pusmetį Tomas Bata Universitete, Čekijoje, supratau, kad tai ne paskutinis mano išvykimas, tai sužadino mano norą tęsti savo studijas užsienio universitetuose. Tai buvo neįtikėtina galimybė susipažinti su studentais iš viso pasaulio. Mano atveju, atvykusių studentų buvo apie 190 iš 60 skirtingų pasaulio šalių. „Erasmus+“ praplėtė mano pasaulėžiūrą, susipažinau ne tik su Čekijos, bet ir su daugelio kitų šalių kultūromis, patobulinau anglų kalbos, problemų sprendimo, organizacinius sugebėjimus. Susiradau begalę draugų iš Čekijos, Graikijos, Belgijos, Italijos, Suomijos, Indijos, Japonijos, Pietų Korėjos, Ispanijos, Portugalijos, Prancūzijos, Rusijos, Moldovos, Meksikos ir kitų šalių. Dauguma jų mielai pakvietė pasisvečiuoti, jei ateityje nuspręsčiau keliauti po jų šalį J.
Labai nustebino švietimo sistema, kadangi neturėjome jokių tarpinių atsiskaitymų, kontrolinių darbų. Maždaug pusė užsiėmimų buvo praktiniai, atliekami moderniose laboratorijose. Galutiniai pusmečių įvertinimai susidėjo iš egzamino ir savarankiško darbo arba tik egzamino. Visi dėstytojai kalbėjo anglų kalba, visi geranoriški ir siekiantys kompromiso su studentais. Džiugu, kad iš visų dalykų gavau tik puikius ir labai gerus įvertinimus.
Vos atvykus į universitetinį miestelį studentai užimami įtraukiančia veikla, kurios metu vos per pusdienį visi tampa draugais visam gyvenimui. „Buddy System Zlin“ – to paties universiteto vietiniai studentai, kurie savanoriškai organizuoja įdomius užsiėmimus, keliones ir renginius „Erasmus+“ studentams. Visa pirma savaitė buvo skirta būtent studentų adaptacijai naujoje aplinkoje. Aplankėme beveik visus didesnius miestus Čekijos rytuose, vykome į Krokuvą, Aušvico koncentracijos stovyklą ir druskos kasyklą. Nepaisant begalės „Buddy System“ organizuojamų kelionių, studentai patys planavosi keliones į aplinkines šalis. Aš su kitais 6 studentais vykome į Aukštuosius Tatrus Slovakijoje, norėčiau sugrąžinti laiką atgal, tai neišdildomi įspūdžiai.
Dabar atsimenu save prieš metus, abejojantį savo sugebėjimais, kupiną begalės kitų nepagrįstų baimių. Labai džiaugiuosi, kad išdrįsau „perlipti per save“. Tapau žymiai labiau savimi pasitikinčiu, pasisėmęs naujų patirčių ir idėjų ateičiai. Tai, be abejonės, laikas, kurio studentas neužmirš visą likusį gyvenimą.
Tai būtina patirti bet kuriam studentui, linksmų kelionių!
Gabrielė Klydžiūtė ir Agnė Valentinavičiūtė, studijų programos Cheminė analizė III kurso studentės
Erasmus+ studijos University of Beira Interior Portugalijoje
„Erasmus+“ programa buvo unikali galimybė, padėjusi tobulinti anglų kalbos įgūdžius ir sužinoti keletą žodžių portugalų kalba. Studijuodamos užsienyje, mes bendravome su žmonėmis iš skirtingų šalių, todėl dabar geriau pažįstame kitas kultūras. Susipažinome su žmonėmis iš Lenkijos, Turkijos, Italijos, Ispanijos, Serbijos, Slovakijos, Angolos, Graikijos ir, žinoma, Portugalijos. Dalyvavome įvairiuose renginiuose, pavyzdžiui, eisenoje „Latada“. Buvo daug Erasmus+ programos studentų, atstovaujančių savo šalis su vėliavomis ir kita jų šalies atributika. Taip pat bandėme įvairių kultūrų maistą ir susipažinome su tradiciniais Portugalijos patiekalais ir gėrimais.
Sužinojome apie universiteto studijų sistemą, kuri labai skiriasi nuo sistemos, naudojamos Vilniaus kolegijoje ir apskritai Lietuvoje. Pirmiausia, vertinimo sistema yra kitokia, nes aukščiausias įvertinimas yra dvidešimt, o mažiausias – nulis. Antra, paskaitos trunka ilgiau. Viena paskaita trunka dvi valandas. Chemijos laboratorijos inovatyvios, aprūpintos nauja laboratorine įranga.
Mes gyvenome mažame mieste Covilha. Miestas turi labai gražią seną architektūrą, daug pastatų, puoštų piešiniais ir labai įvairią augmeniją. Kitoje miesto pusėje yra kalnynas, vadinamas Serra da Estrela. Mes užkopėme į vieną iš kalnyno viršūnių ir vaizdas iš viršaus buvo nuostabus.
Apibendrinant galime pasakyti, kad tai buvo ypatinga patirtis, ir kiekvienas, kuris turi galimybę išvykti, turėtų ja pasinaudoti.
Andrius Grigorjevas, Cheminės analizės studijų programos III kurso studentas
Erasmus+ studijos Čekijoje, Thomas Bata University (TBU), Technologijos fakultete
Kadangi studijoms vykstu ne pirmą kartą, pradžiai pasikartosiu, jog studijos užsienyje pagal Erasmus+ mobilumo programą yra labai naudingas dalykas tiems, kurie domisi kitų šalių kultūra, nori aplankyti kitas šalis, nori pamatyti, kaip skiriasi pats mokymosi procesas, bei tiems, kurie domisi, kaip kitose šalyse yra sprendžiamos įvairios gyvenimiškos problemos: išsilavinimas, gyvenimo kokybė, sveikatos apsauga ir kt.
Studijas Čekijoj pasirinkau visai atsitiktinai, kadangi taip gavos, jog pasirinktos studijos Portugalijoj neatitiko pagal specializaciją, tad man pasiūlė studijas Čekijoj ir aš sutikau.
Studijuodamas Čekijoj turėjau labai daug gerų įspūdžių. Tik atvykus laukė įvadinė savaitė, kurios metu studentų organizacija ”Buddy System“ buvo paruošusi daug smagios veiklos. Pats miestas, kurio pavadinimas Zlynas, yra gana nedidelis ir ramus, tačiau vietų praleisti linksmai vakarą netrūksta. Taip pat, kaip žinia, Čekija yra galima sakyti pats Europos centras, todėl būnant ten tikrai nėra sunku aplankyti daugybę kitų Europos šalių. Dėstytojai taip pat paliko gana gerą įspūdį. Anglų kalbą mokėjo beveik visi dėstytojai, o tie, kuriems sekės sunkiau, ieškodavo būdų kaip paaiškinti tai, ko neišeina paaiškinti angliškai. Beveik visi stengėsi atsižvelgti į studentų pageidavimus, visuomet buvo pasirengę ieškoti kompromisų vienokiose ar kitokiose situacijose.
Mokymosi procesas buvo gana panašus kaip ir Lietuvoje. Tačiau viso semestro metu turėjome gana nedaug teorinių paskaitų ir daugiau laboratorinių darbų. Kontrolinių darbų nebuvo, savarankiški darbai (SD) ir laboratoriniai darbai (LD), kurie buvo atliekami beveik visų dalykų, dažniausiai buvo reikalingi atlikti tik tam, kad galėtume laikyti egzaminą ir į galutinį vertinimą nebuvo skaičiuojami. Į galutinį vertinimą SD ir LD buvo skaičiuojami tik keliuose dalykuose. Taip pat norėčiau paminėti, jog prieš išvykstant buvo galima dalykus rinktis iš tikrai gana didelio sąrašo. Universiteto laboratorijos aprūpintos nauja įranga, kiekvienas studentas laboratorijoje turi savo darbo vietą.
Thomas Bata University yra naudojama raidinė vertinimo sistema, teigiamas įvertinimas prasidėdavo nuo E, o aukščiausias įvertinimas A. Norint gauti teigiamą įvertinimą, reikia teisingai parašyti bent 60% egzamino. Neišlaikius yra rašoma F.
Fakultetas, kuriame studijavau, mano nuomone, yra inovatyvus, kadangi kaip jau minėjau laboratorijos yra aprūpintos gana nauja laboratorine įranga.
Apibendrindamas galėčiau pasakyti, jog ši šalis yra tikrai įdomi, galimybių pakeliauti begalė, mokymosi kokybė tikrai gera, pragyvenimo kaštai panašūs kaip Lietuvoje ir į šią šalį nuvykti Erasmus+ studijoms tikrai rekomenduočiau kiekvienam studentui.
Karolina Aukštuolytė, Maisto technologijos studijų programos III kurso studentė
Studijos Varšuvos gyvybės mokslų universitete (Lenkija)
Varšuvos gyvybės mokslų universitetas (lenkiškai: Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, sutrumpintai – SGGW) yra didžiausias agrotechnologijų universitetas Lenkijoje, įkurtas 1816 m. Universitete dirba per 2,5 tūkst. darbuotojų bei mokosi apie 20 tūkst. studentų. Universitete aktyviai vystoma mokslinė veikla, mokslinių straipsnių cituojamumo H indeksas – 59.
Akademinė patirtis buvo pagrindinė priežastis, kodėl pasirinkau šį universitetą ir likau tikrai patenkinta.
Pasirinkus kursą Cutting-edge technologies in food industry teko garbė susipažinti su universiteto moksline veikla. Dr. K. Samborska ir A. Wiktor pristatė naujausias maisto technologijas – maisto 3D spausdinimą bei litografiją, šaltosios plazmos panaudojimą naikinant mikroorganizmus maiste, pulsinį elektrinį lauką, membranų technologijas ir kt.
Dėstytojai itin aiškiai ir paprastai pasakojo apie savo mokslinius tyrimus. Dr. K. Samborska – apie dehidratuotą, membranų technologijų pagalba milteliais paverstą medų, dr. A.Wiktor – elektrinio pulsinio lauko pritaikymą sulčių išeigai padidinti, mikrobiologiniam gedimui stabdyti bei enzimų aktyvumo reguliavimui.
Kiti laisvai pasirinkti kursai taip pat nenuvylė, nes pramokome lenkų kalbos, įgijome praktinių įgūdžių įmonių buhalterinei apskaitai vesti, susipažinome su alkoholinių gėrimų chemija, gamyba bei įtaka žmogaus organizmui. Su kurso grupe buvome ekskursijoje „Belvedere“ degtinės distilerijoje, ten gavome dovanų bei vyko degustacija.
Apibendrinant,- visi dėstytojai ir paskaitos paliko gerą ir malonų įspūdį, jaučiuosi įgijusi vertingų žinių bei į Vilniaus kolegiją parsivežusi puikius įvertinimus.
Na, o dabar apie daug kam linksmąją dalį – laisvalaikį. Pastarasis toks aktyvus, jog visur sudalyvauti ko gero fiziškai ir finansiškai neįmanoma… ESN per mobilumo laikotarpį organizavo daugybę renginių Erasmus+ studentams – ekskursiją su gidu po Varšuvos senamiestį, keliones po Lenkiją, Zapokanę, Krokuvą ir daugelį kitų vietinių kelionių, ekskursijų po muziejus bei parkus. Susitikimai ir veiklos universiteto teritorijoje nesibaigdavo -orientacinės varžybos, susipažinimo vakarėliai, euro-vakarienės bendrabučiuose, privatūs vakarėliai klubuose ir t.t.
Andrius Grigorjevas, Cheminės analizės studijų programos II kurso studentas.
Studijos Suomijoje, Turku University of Applied Sciences (TUAS) Verslo, informacinių kompiuterinių technologijų ir chemijos inžinerijos fakultete.
Studijos užsienyje pagal Erasmus+ mobilumo programą yra labai naudingas dalykas tiems, kurie domisi kitų šalių kultūra, nori aplankyti kitas šalis, nori pamatyti, kaip skiriasi pats mokymosi procesas, bei tiems, kurie domisi, kaip kitose šalyse yra sprendžiamos įvairios gyvenimiškos problemos: išsilavinimas, gyvenimo kokybė, sveikatos apsauga ir kt.
Studijas Suomijoje pasirinkau, nes man buvo labai įdomu pažinti šios šalies kultūrą ir taip jau sutapo, kad vasarą su tautinių šokių ansambliu „Neris“ taip pat buvo suplanuota išvyka į Suomiją ir netgi būtent į tą patį Turku miestą J. Tad prieš išvykstant buvo šiek tiek ramiau, kadangi jau žinojau, jog vykstu ne į visiškai nežinomą miestą J.
Studijuodamas Suomijoje turėjau tik gerus įspūdžius ir vieną nelabai gerą. Nelabai geras įspūdis buvo tai, jog mano studentė koordinatorė nelabai turėjo laiko suteikti reikalingos informacijos, nes ji semestro pradžioje susirado darbą ir nerado laiko savo kaip koordinatorės pareigoms (na, bet jos nelabai ir prireikė J, kadangi prieš atvykstant visą informaciją su paaiškinimais ir įvadinės savaitės tvarkaraščiu atsiuntė studijų koordinatorė, kuri esant reikalui taip pat suteikdavo reikiamą informaciją).
Kalbant apie gerus įspūdžius, tai labai patiko pats miestas, nors jis ir nėra labai didelis, tačiau jame tikrai yra nemažai vietų, kurias galima aplankyti. Taip pat labai gerą įspūdį paliko tai, jog žmonės ten yra labai malonūs ir BEVEIK VISI moka anglų kalbą. Dėstytojai irgi paliko labai gerą įspūdį, nes visuomet stengėsi atsižvelgti į studentų pageidavimus, visuomet buvo pasirengę ieškoti kompromisų vienokiose ar kitokiose situacijose.
Mokymosi procesas nebuvo labai sudėtingas, tačiau ganėtinai kitoks, nei čia Lietuvoje. Ten paskaitų metu dėstytojai išdėstydavo dalyko teorinę medžiagą abstrakčiai ir tik tai, kas svarbiausia, taip pat iš kiekvieno dalyko turėjome atlikti tam tikrus darbus grupėse ir individualias užduotis. Kadangi kiekvieno dalyko paskaitą turėdavome vis su kitais suomių studentais, kartais būdavo šiek tiek sudėtinga susiderinti laiką, kada su kokio dalyko grupe susitikti ir aptarti padarytų darbų rezultatus ir tolimesnę darbo eigą. Taip pat buvo studijų dalykas pavadinimu Inovacijų projektas, kurio metu studentai paskirstyti į grupes atlieką projektą, bendradarbiaudami su tam tikra įmone. Šis dalykas dėstomas du semestrus, todėl man teko sudalyvauti tik pradinėje projekto dalyje J. Rudens semestre Erasmus+ studentams nebuvo laboratorinių darbų (bet studijų pabaigoje buvo prašoma studentų parašyti atsiliepimus, į kuriuos stengiasi visuomet atsižvelgti, tai galbūt kada nors ir rudens semestre bus pasiūlyta laboratorinių darbų Erasmus+ studentams J).
Turku University of Applied Sciences yra naudojama penkiabalė vertinimo sistema, kur teigiamas įvertinimas prasidėdavo nuo 1 iki 5, tačiau norint gaut maksimalų balą, reikia įdėti tikrai daug pastangų. Fakultetas, kuriame studijavau, mano nuomone, yra inovatyvus, kadangi laboratorijose (nors laboratorinių darbų ir neturėjome, laboratorijas mums aprodė semestro pradžioje) yra naudojama gana nauja elektroninė, laboratorinė įranga.
Apibendrindamas galėčiau pasakyti, jog ši šalis yra tikrai įdomi, mokymosi kokybė labai gera ir į šią šalį nuvykti Erasmus+ studijoms tikrai rekomenduočiau kiekvienam studentui.
Andrius Grigorjevas
Laura Bučiūtė, Kraštovaizdžio dizaino studijų programos II kurso studentė.
Erasmus + praktika Nacionaliniame botanikos sode, Latvijoje.
Erasmus+ programa yra puiki galimybė išbandyti save, sužinoti, ko esi vertas ir ką gali sugebėti padaryti, būdamas vienas. Taip nutiko, kad atlikti praktikos išvykau viena. Prisipažinsiu, labai dvejojau ir nebuvau tvirtai apsisprendusi, ar man to reikia. Vykau atlikti praktikos į kaimyninę šalį – Latviją. Atstumas tikrai nėra matuojamas tūkstančiais kilometrų nuo namų, bet man to užteko, kad parsivežčiau tik pačius maloniausius įspūdžius. Aš studijuoju pagal kraštovaizdžio dizaino studijų programą, tad praktiką atlikau Latvijos Nacionaliniame botanikos sode. Per du mėnesius, dirbdama botanikos sode, įgijau labai daug naujų žinių, susiradau nuoširdžių draugų, susipažinau iš arčiau su Latvijos aplinka. Parsivežiau pačias gražiausias akimirkas su savimi, už kurias dėkoju Erasmus+ programai.
Raginu visus, kurie dvejoja, išbandyti šią galimybę ir sudalyvauti Erasmus+ programoje, nes studentais gyvenime būnam tik vieną kartą, nereikia bijoti bandyti.
Laura Bučiūtė
Simona Naulytė, Maisto technologijos studijų programos II kurso studentė.
Erasmus+ praktika viešbutyje „Mitsis Ramira Beach“ Graikijoje.
Erasmus+ yra puiki programa išvykti į užsienį tiems, kas nori atrasti save, įgyti patirties ir taip pat smagiai praleisti laiką įvairiausiose užsienio šalyse. Todėl ir nusprendžiau atlikti praktiką Graikijoje, pasinaudodama Erasmus+ programos galimybėmis.
Atvykus į šią šalį, nežinojau, kokie išbandymai manęs laukia visą vasarą, tačiau galiu drąsiai teigti, jog tai buvo geriausias mano priimtas sprendimas išvykti praktikai užsienyje. Praleidusi 4 mėnesius Graikijoje, Koso saloje ir dirbdama viename iš prabangesnių viešbučių „Mitsis Ramira Beach“, įgijau begalę patirties, susipažinau su daugeliu žmonių iš įvairiausių šalių, kurie man tapo labai artimi, taip pat tapau savarankiškesnė ir atsakingesnė. Visas laikas, praleistas ten, visi priimti iššūkiai, įgyta patirtis buvo vieni iš įsimintiniausių dalykų mano gyvenime ir manau, kad tai labai man padės net ateityje.
Manau, kad kiekvienas studentas turėtų išnaudoti šią puikią galimybę išvykti į užsienį ir ten įgyti įdomios ir naudingos patirties bei parsivežti begalę įspūdžių.
Tomaš Grablevski, Maisto technologijos studijų programos II kurso studentas.
Erasmus+ praktika viešbutyje „Mitsis hotels“ Graikijoje.
„ -Tai buvo galimybė išbandyti save!“. Būtent taip atsakau visiems, kurie klausia, kaip aš vertinu praktiką pagal Erasmus+ mobilumo programą. Būdamas taip toli nuo namų, Graikijos saloje Kos ir dirbdamas viename iš prabangiausių viešbučių tinklų „Mitsis hotels“, įgijau neįkainojamos gyvenimo patirties, nes tai buvo puiki proga pažinti save kaip asmenybę. Savarankiškumas, darbštumas, atsakomybė, vikrumas, noras tobulėti lydėjo mane visus keturis mėnesius ir dabar, grįžus iš saulėtosios Graikijos, aš esu laimingas, jog įrodžiau sau, kad jau būdamas 20 metų galiu drąsiai, savarankiškai gyventi ir tobulėti net ir užsienyje.
Todėl raginu visus studentus išbandyti šią puikią galimybę atlikti praktiką pagal Erasmus+ mobilumo programą, kuri suteiks jums profesinių įgūdžių, be galo daug geros gyvenimo patirties, įgūdžių ir noro tobulėti toliau kaip asmenybei!
Georgij Gorluško, Marijus Runovičius, Aina Sakalauskaitė. Maisto technologijos studijų programos III kurso studentai.
Studijos Thomas More University College, Agro- ir biotechnologijų fakultete (Belgija).
Pasirinkti Belgiją studijoms pagal Erasmus+ programą paskatino aukštas šalies pramonės, ypač maisto sektoriaus, lygis. Be visiems žinomo belgiško šokolado, belgai gamina šaldytas daržoves, mėsos ir pieno produkciją, alų. Aukšti gamybos standartai bei pažangios technologijos leidžia teikti rinkai itin kokybiškus gaminius.
Šalis pasitiko mus gana švelniu klimatu, palyginus su Lietuvos vasario mėnesio šalčiais. Žiema čia primena lietuvišką rudenį. Temperatūra nenusileidžia žemiau nulio, beveik nesninga, aplink daug žalumos, todėl tokios geografinės sąlygos yra palankios žemės ūkio plėtojimui.
Mūsų kelionės tikslas – Geel miestelis, esantis Flamandijos regiono Antverpeno provincijoje. Belgija padalinta į dvi pagrindines dalis pagal kalbos principą: šiaurinėje dalyje vyrauja olandų kalba, pietų dalyje – frankofonų. Belgijos flamandai sudaro kartu su Nyderlandų gyventojais vieną tautą: jie kalba viena kalba, jų gyvenamos žemės yra bendras istorinis Flandrijos regionas. Šiame jaukiame miestelyje įsikūręs vienas iš 11 Thomas More university college campus‘ų. Kuomet vasaros atostogų metu miestą palieka studentai, pasibaigia visi beprotiški vakarėliai bei pažintinės ekskursijos, rodos, kad šioje ramioje
vietoje pasilieka tik vietiniai senyvo amžiaus gyventojai.
Taigi, į Geel miestelį mes atvykome jau po vidurnakčio ir su pirmaisiais nuotykiais. Išėję iš oro uosto supratome, jog viešasis transportas jau nevažinėja, o iki gyvenamosios vietos buvo likę dar 150 km kelio, mums geranoriškai sutiko pagelbėti Thomas More studentų atstovybės narys Bekir Kablan, už ką mes jam esame labai dėkingi. Kelionės metu Bekir papasakojo mums apie būsimas studijas ir studentiškas pramogas. Pakeliui mes sustojome žymaus Waterloo mūšio vietoje, kur buvo galutinai sutriuškinta Napoleono Bonaparto armija. Beje, toje vietoje dabar yra muziejus ir mūšio lauko panorama.
Mūsų bendrabutis (vietiniai vadina tai tiesiog studentų namu) vadinasi Groenkot – Žaliasis namas, kuriame gyvena dauguma Erasmus studentų. Tai yra pats linksmiausias studentų namas visame miestelyje.
Kitą dieną nuvykome į mokslo įstaigą, kurioje gavome dviračius bei sudalyvavome žaidime, kurio tikslas – susipažinti su kitais Erasmus+ studentais ir miestu. Vėliau buvo suorganizuota ekskursija į Briugės miestą. Studijų laikotarpiu užsienio studentams buvo organizuota daug kelionių: į Briuselį, Roterdamą, į Paryžių, kuriame praleidome net tris dienas ir aplankėme visus svarbiausius turistinius oblektus: Versalį, Luvrą, Eifelio bokštą. Traukinio bilietai Belgijoje gana brangūs, bet jaunimui keliaujant grupėmis po 5, daromos nuolaidos. Taip pat atvykusiems pagal Erasmus+ programą studentams teko reprezentuoti savo šalies virtuvę.
Thomas More University College Agro- ir biotechnologijų fakultetas turi puikią materialinę bazę. Žemės ūkio specialistams ruošti pastatytas mokomasis poligonas po stogu, kuriame studentai mokomi dirbti su žemės ūkio technika, t. y. arti ir kultivuoti, šalia yra daug mokomųjų sodų ir laukų. Didelės chemijos laboratorijos patalpos leidžia dirbti vienu metu didelėms grupėms studentų. Maisto technologijos ir dietologijos studentų mokymuisi įrengtos jaukios laboratorijos su modernia maisto gamybos įranga ir juslinės analizės kambariu. Kiekvienas studentas turi identifikavimo kortelę, į kurią galima įdėti pinigus ir atsiskaityti pigiau tiek už maistą valgykloje, tiek už kopijavimo paslaugas, tačiau vadovėlius reikia įsigyti patiems. Dviračiai išnuomojami studentams už simbolinę kainą. Už nedidelį mokestį studentai turi galimybę lankyti sporto sales ir baseiną.
Belgų studentų maisto technologų grupė, prie kurios mes prisijungėme, buvo nedidelė – apie 10 žmonių. Su jais mes lankėme maisto gamybos technologinių procesų paskaitas ir praktinius užsiėmimus. Šio dalyko dėstytojas Rob van Deun dėstė mums anglų kalba, o vietiniams pakartodavo olandiškai. Kartu su biotechnologijų studentais išklausėme vandens valymo kursą. Visiems Erasmus+ studentams buvo dėstomas bendras kursas apie globalinius pokyčius, nagrinėjamos klimato, ekologijos, ekonomikos problemos.
Thomas More University College buvo vykdomi du moksliniai projektai: skirtingų maistinių medžiagų išskyrimas iš dumblių ir vabzdžių. Projektai remiami valstybės ir privačių įmonių. Kai kurios dumblių rūšys yra omega – 3 riebalų rūgščių ir kitų medžiagų šaltinis. Svarstoma galimybė gauti maistines medžiagas iš vabzdžių. Projektai leidžia studentams prisidėti prie mokslinės veiklos.
Mainų programos metu mes susipažinome su Belgijos mokslo sistema, su studijų proceso organizavimu mūsų specialybės studentams, patobulinome savo anglų kalbos žinias, praplėtėme akiratį susipažindami su kitų kultūrų atstovais, sutikome naujus draugus.
Erasmus+ mainų programa suteikė man puikią galimybę susipažinti su kitos šalies studijų sistema, įgyti naudingų žinių, sužinoti apie naujas galimybes būsimoje profesinėje sferoje. Taip pat susipažinau su naujais žmonėmis ir vietine virtuve, patobulinau komunikacijos įgūdžius, įgijau praktinių žinių. Pati Belgija yra labai komfortiška ir inovaty
vi šalis tiek pragyvenimo atžvilgiu, tiek studijų, o vietiniai žmonės yra nuoširdūs ir malonūs, linkę padėti. Studijų laikas paliko tik pačius geriausius įspūdžius bei prisiminimus.
Norėčiau palinkėti ryžtis pasinaudoti Erasmus+ mainų programa tiems, kas turi galimybę ir svajonę, nepabūgti šio iššūkio, bendravimo sunkumų ir svetimos šalies. Jūs be abejonės gausite visokeriopos naudos iš laiko, praleisto kitos šalies mokslo įstaigoje, o gautos žinios ir informacija pravers jums tolesniame profesiniame gyvenime.
Saulė Kalinauskaitė, Maisto technologijos studijų programos absolventė
Studijos Rovira i Virgili universitete (Ispanija), Enologijos fakultete
Hello, my name is Saulė Kalinauskaitė, now I‘m studying in the faculty of Agrotechnologies, 3rd course of Food technology, but as you might understand, why I‘m writing here, yes, because of my experience in Erasmus+ program.
At 2nd course 2nd semester I choose an opportunity to try Erasmus+ program in Spain, Tarragona‘s university – Rovira i Virgili. It was the best 5 months in my life. I don‘t want to lie for you, in the beginning it was hard, new culture, new friends, new studying system and family which was really far away. BUT, I will never forgot how much it gave me: a lot of important information from my study program, perfect time in laboratories, English and Spanish language course on every corner with other Erasmus, friends from all the world, from America, Asia, Africa, all Europe – more than 300 Erasmus, like me. A lot of trips and a lot of time, which I spend in different cultures, everything gave me incomparable experience, which I will never forget.
Erasmus became my family, so now I‘m thinking about my second opportunity, to try Erasmus+ practise. We are young, so it’s one of the best thing to find our self and to know what we want from our life.
Kęstutis Vaškys, Cheminės analizės studijų programos III kurso studentas
Studijos Turku taikomųjų mokslo universiteto Verslo, informacinių kompiuterinių technologijų ir chemijos inžinerijos fakultete
Studijos užsienyje pagal Erasmus+ mobilumo programą yra puikus pasirinkimas studentams, kurie domisi kitų šalių kultūromis, naujomis idėjomis ar apskritai norintiems pamatyti, kaip kitos šalys sprendžia ir tvarkosi su įvairiomis problemomis, tokiomis kaip: išsilavinimas, gyvenimo kokybė, sveikata, migracija ir kt.
Studijuodamas Suomijoje turėjau tiek teigiamų, tiek neigiamų momentų. Pradžia buvo bauginanti, nes trūko informacijos, kurią turėjau atvažiuodamas į kitą šalį, vėliau buvo atvejų, kai idėjos, kurias pasirinkdavome, ne visada būdavo puikiai įgyvendintos. Tačiau laikui bėgant nemalonius momentus nustelbė malonūs, pavyzdžiui, bendravimas su aplinkiniais žmonėmis būdavo daug jaukesnis ir pozityvesnis. Grupės nariai, dėstytojai bei projektų vadovai buvo linkę ieškoti kompromisų ir stengdavosi įsiklausyti į studentų pasiūlytas įvairias idėjas, nors ir kaip keistai jos skambėtų.
Mano nuomone, fakultetas, kuriame studijavau, yra inovatyvus, turintis didžiulius resursus (elektroninė, laboratorinė įranga), kuriuos gauna ne tik iš valstybės, tačiau ir kooperuojantis su įvairiomis įmonėmis. Dėl šios priežasties studentai turi galimybė užmegzti ryšius su įvairiausiomis kompanijomis atliekant tam tikrą projektą.
Studijos Turku University of Applied Sciences (TUAS) chemijos inžinerijos srityje nebuvo ypatingai sunkios, kadangi vertinimo sistema buvo daug palankesnė studentams, nei vertinimo sistema Vilniaus kolegijoje, kadangi teigiamas vertinimas prasidėdavo nuo 1 (penkiabalėje sistemoje). Kita vertus, norint gauti maksimalų įvertinimą, reikia labai gerai išnagrinėti tam tikrą procesą.
Dėstytojai TUAS yra labiau linkę dėstyti abstrakčiau ir tiesiog pateikti svarbiausią informaciją, kurios prireiktų tam tikros užduoties atlikimui. Studijuojant svetur galima daug išmokti ir pamatyti tai, ką čionai būtų sunku surasti.